05/01/2015

Znajomość rynku pożyczek

Znajomość-rynku-pożyczekWedług badań przeprowadzonych przez MilwardBrown na zl;ecenie Biura Informacji Kredytowej i Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy,Polacy choć zaznajomieni z pojęciami z rynku pożyczek i kredytów, nadal nie rozumieją znaczenia używanych pojęć.Co ciekawe, nadal wielu Polaków nie ufa instytucjom bankowym i pozabankowym twierdząc, że bezpieczniej jest trzymać pieniądze w domu.

Wiedza finansowa Polaków

Być może nasza wiedza na temat finansów osobistych nie jest zatrważająca, jednakże nadal pozostawia wiele do życzenia. Koronnym przykładem jest znajomość pojęcia RRSO, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania. Okazuje się bowiem, że aż 78% ankietowanych nie słyszało o tym pojęciu, a zaledwie 8% respondentów przyznało, że rozumie, co kryje się pod tym terminem. Nierzadko „czarną magią“ są dla nas takie terminy jak scoring kredytowy ( 58% badanych nie zna tego pojęcia), czy też upadłość konsumencka ( tutaj nieznajomość terminu szacuje się na 32%). Warto także wspomnieć, iż osoby, które aktualnie korzystają z produktów finansowych oferowanych przez banki lub instytucje pozabankowe najcześciej czerpią wiedzę właśnie z tych źródeł informacji. Na dalszych pozycjach znajdują się opinie rodziny oraz znajomych, czy też fora dyskusyjne. Sytuacja ta wygląda odmiennie w przypadku osób, które dopiero zamierzają zaciągnąć kredyt lub pożyczkę. W tym przypadku źródłem wiedzy są przede wszystkim banki, lecz także fora dyskusyjne ( aż 57% respondentów), a na końcu opinie najbliższych osób. Niestety brak wiedzy dotyczy także produktów oszczędnościowych. Zaledwie 42% z nas wie, jaki wpływ na stan środków na lokacie ma oprocentowanie i inflacja. Ponadto niemal 21 % badanych przyznało, że najchętniej trzymają pieniądze w domu a 57% osób wybiera ulokowanie gotówki na rachunku oszczędnościowym.

Pożyczki w Internecie

Mimo tego, że pożyczki oferowane w Internecie w ostatnich latach zyskały na popularności, nadal nie jesteśmy pewni swojej wiedzy finansowej. W ankiecie przeprowadzonej przez markę Kredito24 niemal 59% respondentów przyznało, że już wcześniej korzystało z usług instytucji pozabankowych. Najczęstsze rekomendacje firmy pochodzą z Internetu i mediów ( telewizja, prasa, radio), a w dalszej kolejności z portali społecznościowych oraz opinii znajomych. Pozostaje więc postawić pytanie: na co najczęściej Polacy przeznaczają uzyskane środki pieniężne? Według ankiety powodem zaciągania krótkoterminowych zobowiązań jest chęć pokrycia nieoczekiwanych wydatków oraz opłata rachunków ( ponad 63% badanych). Pożyczki służą nam także do zakupu nowych ubrań, czy innych dodatkowych wydatków,a  także przeznaczane są na naprawdę samochodu. Dopiero na kolejnych miejscach znajduje się pokrycie kosztów remontu mieszkania, kosztów leczenia, czy też zakup żywności. Jednocześnie to, co może wzbudzać niepokój to fakt, iż prawie 8 % respondentów przeznacza uzyskane środki na spłatę poprzednich zobowiązań. To w efekcie końcowym może doprowadzić do wpadnięcia w pętlę zadłużenia. Dlatego w ostatnich miesiącach firmy pożyczkowe rozpoczęły batalię o wyedukowanie klientów firm pożyczkowych, mając na celu wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu finansów, jak również ukazanie negatywnych skutków spirali zadłużenia. Takie działania stanowią także wyzwanie na 2015 rok dla firm pożyczkowych, które wciąż intensywnie pracują nad tym, by poprawić swój wizerunek wśród klientów i zadbać o bezpieczeństwo w tym segmencie kredytów.

Oceń nas
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Aplikuj teraz